Monday, July 13, 2009

ASAGA-SAGA

Penyanyi : Clarice J Matha ( Album MEGA SKYLINE 1 )
Lagu : Asmin Mudin @ Umbut
Lirik : Ramli Ahmad

Asaga saga koh nopo
Adaa oku adaa olingai
Asaga saga koh nopo
Adaa oku adaa iduai

Au kotoi oisanan doho diti
Migihad gumusa dika
songulun

Asaga saga koh nopo
Potonuudo aku mamanau
Asaga saga koh nopo
Omboluto oku mimpanau

Au kotoi osianai doho diti
Tumotos gumusa dika
songulun

Chorus:
Nung au koh nopo asaga
Au oku ie mononsog
Sumonsog nga aiso guno
Suai tadau soroho nu wagu

Kalau padi katakan padi
Tidak aku tertampi-tampi
Kalau sudi katakan sudi
(tidak aku hai ternanti-nanti)

TERJEMAHAN SILANG LIRIK

Jika engkau sudi
Jangan aku jangan dilupa
Jika engkau sudi
Jangan aku jangan ditinggal

Tidakkah kau kesihan diriku
Meratap mengejar dirimu
Seorang

Jika engkau sudi
Bawahlah aku berjalan-jalan
Jika engkau sudi
Temankan aku berjalan-jalan

Tidakkah kau kesihan diriku
Bersungguh mengejar dirimu
Seorang

Korus
Jika engkau tak sudi
Tidak aku memaksa lagi
Memaksa pun tiada erti
Lain hari kita jumpa lagi

Kalau padi katakan padi
Tidak aku tertampi-tampi
Kalau sudi katakan sudi
(tidak aku hai ternanti-nanti)



TERJEMAHAN ISTILAH BAHASA DUSUN – BAHASA MELAYU

• Asaga : sudi
• Nopo : saja
• Iduai : tinggalkan
• Au kotoi : tidakkah engkau
• Osianan : simpati
• Gumusa : mengejar
• Dika : kau
• Omboluto : temankan
• Tumotos : bersungguh
• Songulun : seorang
• Mononsog : memaksa
• Sumonsog : cuba memaksa
• Soroho : ingati

No comments:

Post a Comment